Gemak en volop keuze. Dat is ‘Haal alles uit Veldhoven’ (column Thieu Vlemmix)

Foto: Thieu Vlemmix

De krachtenbundeling van de Veldhovense horeca op de Facebookpagina ‘Haal alles uit Veldhoven’ is ook columnist Thieu Vlemmix niet ontgaan. Hij stak zijn licht op bij enkele deelnemers.

Eerst even diep ademhalen. Zoals heel veel mensen, veronderstel ik. Je kunt immers denken ‘Amerika is ver weg’, maar evengoed krijgen we er hoe dan ook veelvuldig mee te maken. En dan is het toch enigszins geruststellend dat er geen onberekenbare solist meer aan het roer staat van de grootste democratie ter wereld. Tenminste…

Zo dat is dat. Over nu tot de Veldhovense orde. Eerst maar eens kijken wat we op ons eigen bordje hebben liggen. Ik kan dat nu op mijn gemak doen, want mijn auto staat geparkeerd in de parkeergarage van de City en dat is de eerste 2 uren gratis. Vooruit dan met de geit.

Via facebook de markt op

Het leken wel paddenstoelen. Het is er ook de tijd voor. Met flinke aantallen schoten ze de afgelopen periode uit de Veldhovense grond. Horecabedrijven en restaurants meldden zich op Facebook om hun producten aan te prijzen. Telefonisch of via de sociale media worden de bestellingen geplaatst en afspraken worden gemaakt over de levering: afhalen of brengen. Ons moeder zei voeger: een kind kan de was doen.

De verdoving welke de sluitingen vanwege corona teweeg bracht, is kennelijk uitgewerkt. Men wacht niet af totdat de definitieve klap wordt uitgedeeld.

U kon het al eerder lezen op deze nieuwssite: maar liefst 22 Veldhovense ondernemers verenigen zich in de nieuwe overlevingsstrategie, onder de noemer ‘Haal alles uit Veldhoven’. Bij aanvang althans. Maar kijk, het kan snel gaan. Nog geen week later is dat aantal al uitgegroeid naar 30. Met de strategie van het huidige voetbal: vooruit denken, hoog druk zetten, de krachten bundelen en initiatief. In de volle breedte de markt op, aanvallen. Alles of niks? Meer een strijdwijze om te overleven, denk ik. Of die snelle toename van het aantal deelnemers een teken is dat het werkt? Die conclusie lijkt me – na nog geen twee weken – rijkelijk vroeg. Het is in deze – zeker ook voor de horeca en restaurants – zware tijden, wel een passend initiatief. Vanzelfsprekend is het de bedoeling om door extra aandacht via Facebook (en het gemak) meer klantaandacht te trekken. De slogan ‘Haal alles uit Veldhoven’ is daarbij zowel origineel als pakkend.

Of de samenbundeling ook een bestendig leven is beschoren? Kan hiermee de periode worden overbrugd, totdat ofwel het virus is geëlimineerd of dat er een vaccin (Pfizer?) kan worden toegepast? Snel een bezoek gebracht aan Sint Joris. Daar hakken ze immers al langer met het bijltje van de afhaalmogelijkheid. “Nogal vroeg om te zeggen of die Facebook etalage een succes wordt. Er zijn nu natuurlijk veel meer aanbieders die zich extra presenteren, dus ook de concurrentie wordt groter”, zo vindt uitbater Ton van Keulen. Rechterhand Stanley Franssen vult aan dat er bij de telefonische bestellingen al wel diverse nieuwe namen voorkomen. Misschien is dat een indicatie. Waarschijnlijk is, dat ieder zijn deel krijgt en dat prijs, kwaliteit (gevarieerd) aanbod, goede service, enz. bepalend zijn voor de keuze die de klant maakt. Tussen gewoon redelijk goede kwaliteit van de gerechten en excellent zit natuurlijk wel verschil. In Veldhoven heb je ze in alle categorieën. Sint Joris heeft in ieder geval een hele goeie reputatie wat de kwaliteit betreft. Dat zou wel eens de doorslag kunnen geven voor de continuïteit. Maar tenslotte is het aan de klant om het aanbod te ‘kwikken’.

Ton van Keulen

Ton van Keulen kok en uitbater van Sint Joris..

Dat geldt ook voor het afhalen bij De Driesprong uit Meerveldhoven. Het 32 jaar bestaande restaurant van Linda en Stian heeft in de volksmond de reputatie van prima kwaliteit, die is gekoppeld aan royale hoeveelheden en een thuisgevoel. Op de vraag wat voor hen dit nieuwe initiatief betekent, luidt hun mening dat zo in ieder geval een grotere groep mensen wordt bereikt. De eerdere afhaalperiode van De Driesprong, vroeger dit jaar in april en mei, was overigens al een succes. Maar hoewel ook voor hen geldt dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken, hebben ze zeker een positieve verwachting van dit nieuwe initiatief.

De Driesprong

..ze staan er klaar voor bij De Driesprong …..

Maar tot slot: hoe het ook zij en wat u ook beslist, haal alles uit Veldhoven….

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen