Sinterklaas, Black Friday en Positief Veldhoven (column Thieu Vlemmix)

Aankomst Sinterkaas in Harderwijk
Aankomst Sinterkaas in Harderwijk
Foto:

Het is zaterdagmiddag en langzaam daalt de stilte neer over Veldhoven. Je zou het de corona stilte kunnen noemen. De meeste boodschappen zijn gedaan. Straks gaan de winkels op slot.

De regen druilt over de daken. Dezelfde daken waar de schimmel van de Sint in vroeger dagen zo rond deze tijden vrolijk overheen galoppeerde, bij nacht en ontij. Bij sneeuw en ijzel. Maar dat gebeurt niet meer. Van horen zeggen heb ik, dat dit komt door de zonne-energie dakpanelen. Te gevaarlijk.

Vandaag arriveert Hij, na een verre reis vanuit Spanje met de beroemde en veel bezongen stoomboot, in Harderwijk. Ook in Veldhoven wordt de man met de mijter ‘binnengehaald’. Op zondag gebeurt dat eveneens in Oerle dorp, zo was op deze site te zien. Het echte spontane feest, met gitzwarte, dansende Pieten, dat is het toch niet meer. Die van Oerle, zo kon je zien, hadden ook al zo’n raar kleurtje. Maar oké, ze doen hun best, zullen we maar zeggen. Genoeg daarover.

In deze dagen kunnen we ons ook al een aantal jaren verkneukelen over Black Friday, dat zich op allerlei manieren aan ons opdringt. Voor wat het waard is: overgewaaid uit Amerika heeft het hier stevig voet aan de grond gekregen. Hoewel de titel anders zou doen vermoeden, heeft het niks met de zwarten uit Amerika van doen. Het doorgaans goed geïnformeerde Wikipedia (internet) geeft overigens in dit geval geen eenduidige grond voor het ontstaan ervan. Dat het initiatief komt vanuit de zakenwereld, het bedrijfsleven, de winkels, is echter zonneklaar.

Wat feitelijk gebeurt, is dat winkels al vroegtijdig hun waar aanbieden met een hint richting Sinterklaas en de Kerstman. In sommige etalages staan ze al hand in hand. Het gaat om grote kortingen, zogenaamd. Volgens onderzoek van de Consumentenbond is het met die kortingen echter maar magertjes gesteld. In slechts 10 procent van de aanbiedingen is men goedkoper uit. In ieder geval wordt er in schreeuwende reclames op gemikt dat het kopend publiek er hun cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis wil aanschaffen. En dat lukt ze, want ze trekken tienmaal zoveel kopers dan normaal. De reclame is wel zo overweldigend dat het publiek, alvorens het thuis kan uitpakken, eerst zelf ruimschoots wordt ingepakt.

Met de nieuwe corona maatregelen zijn de mogelijkheden tot vertier danig geslonken. Dus is, naast de buitenactiviteit, TV kijken een alternatief. De buitengewone prestaties van Jeffrey Herlings en Max Verstappen krijgen op TV  en in de krant terecht veel aandacht. Zoals ook het Nederlands voetbalelftal, op zijn route naar het WK in Qatar. Bijna leek dat uit te lopen op een genante struikelpartij, door de blamerende 2-2 van onze verwende stronten in en tegen Montenegro. Uiteindelijk slaagt de missie via de Noren toch nog, maar wat was het sidderen. De angst regeerde. Pas vijf minuten voor tijd kegelde Steven Bergwijn de 1-0 in de rechterbovenhoek.  Memphis Depay – op aangeven van beste man Steven Bergwijn – bepaalde in de extra tijd de 2-0 eindstand. Niet om aan te zien de wedstrijd, maar: op nu naar Qatar!

De krant

Een ander alternatief is je dagelijks intensief op de krant te werpen. Maar een pretje is dat momenteel ook niet. Moet dat nou, dag in dag uit al die ellende bijeengehoopt op enkele pagina’s papier? Als je het allemaal leest en in je opneemt, dan is een depressie niet veraf. Dat journalisten er zijn om nieuws te brengen, ja. Maar steeds de diepste ellende, over – het lijkt wel steeds meer – duistere en kwalijke zaken, naar boven halen? Behoort dat ook tot die taak?

Veldhovens positivisme

Maar dan sla ik pagina 7 van ‘ED en omgeving’ om en beland plots op de Veldhovens getinte pagina’s 8 en 9. Ik kan mijn geluk niet op. Met de kop ‘Prinsen wordt lijsttrekker’, is er de melding dat drie politieke partijen de handen ineen hebben geslagen: VSA, Lokaal Liberaal en Burger Partij Veldhoven. Da’s nog eens mooi nieuws. Nog meer? Vooruit dan: de bibliotheek, het theater en het museum zitten ook vol goeie ideeën. Ze willen die kwijt aan de politiek en sturen aan op een zogenaamde ‘Hotspot’, het samenbrengen van de Veldhovense cultuurwereld. Prachtidee, zou ik zeggen. Is de koek dan op? Nee, want ook is er nog de presentatie van de ‘Veldhovense Huiskamer’. Kennisverzameling onder één dak, waar inwoners terecht kunnen met hun hulpvragen; uniek in de regio.

Slotconclusie: er wordt positief gedacht in Veldhoven.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen