Onderwijs op afstand lukte prima op Sondervick College

Foto: Veldhoven.nieuws

Op het voortgezet onderwijs gaan de leerlingen weer naar school sinds 2 juni. Vanaf medio maart genoten de leerlingen van het Sondervick College onderwijs op afstand.

De Veldhovense Iris van Dijk geeft biologie op havo/vwo. Daarnaast is ze mentor van een brugklas. Zij gaf enkele maanden les via Microsoft Teams aan haar leerlingen. “Onze leerlingen hebben allemaal een laptop. Die is de afgelopen periode ingezet om lessen op afstand te volgen.” Elke docent zocht daarin zijn of haar eigen weg. “Dit kan middels het delen van een PowerPoint via een vergadering, waarbij de PowerPoint met de leerlingen besproken wordt. Het kan ook dat er via YouTube uitlegvideo’s worden opgenomen, die tijdens de ingeroosterde lestijd in Teams geëvalueerd wordt. Via de vergadering kunnen er door leerlingen vragen gesteld worden, dit kan via chat of door middel van het gebruik van de microfoon. Tijdens de uitleg kan de docent de leerlingen ondertussen ook betrekken bij de les door vragen te stellen waar leerlingen op moeten antwoorden. Er wordt ook erg veel gebruik gemaakt van digitale methodes voor huiswerk e.d. Op deze manier is het leerproces goed in kaart te brengen van leerlingen, waarbij je ook snel leerlingen eruit kan filteren die een eventuele achterstand aan het creëren zijn voor zichzelf. Daarnaast krijgen leerlingen formatieve toetsen en werkstukken, om op deze manier de vorderingen van de leerlingen over de verschillende vakken in beeld te brengen.”

Verplicht les volgen

De lessen werden iedere dag gegeven vanaf 8.30 uur en het verschilde per opleiding of leerjaar tot hoe laat maximaal. Dit kon 13.00 uur zijn of 15.00 uur. De leerlingen waren verplicht om de lessen te volgen. De docenten moesten dit monitoren. “Ik checkte zelf altijd even de aanwezigen in de vergader lijst. Wanneer leerlingen niet aanwezig waren, dan meldde ik dit bij de mentor. Die legde vervolgens contact met de leerlingen en ouders om te kijken wat de oorzaak was. Meestal verschenen de leerlingen de volgende les weer. De ouders van onze leerlingen zaten er gelukkig ook redelijk bovenop. Dat was erg fijn.”

Sondervick College

Persoonlijk contact gemist

Nu komen de leerlingen weer naar school. Hoe is het geven van onderwijs op afstand bevallen?  “Ik miste het persoonlijk contact heel erg, dus ik zou niet vanuit thuis lessen willen blijven geven. Wat ik wel goed vind, is dat we nu zien dat het prima lukt om op afstand les te geven. Dit kan wel veel baat hebben bij leerlingen die langdurig thuis komen te zitten vanwege bijvoorbeeld ziekte. Dan kan de leerling dus vanuit thuis de lessen volgen, terwijl ik diezelfde les ook in de klas op dat moment aan zijn/haar klasgenootjes geef.”

Positieve reacties

Van Dijk is erg blij dat het Sondervick College best wel ver voorop loopt qua digitalisering. “Hier plukken zowel leerlingen als docenten de vruchten van. Ik krijg vanuit studiegenoten namelijk terug dat dit bij lang niet iedere school zo is en dat de situatie om les op afstand te geven dus erg moeilijk is voor hen. Daarnaast ben ik ook blij dat ik al veel positieve reacties van ouders en leerlingen ontvangen heb over mijn lessen op afstand. Daardoor wist ik gelukkig dat ik in de goede richting bezig was.”

Sander Kruizinga (16) zit in vwo 5. Hij is niet over alle online lessen even positief. “Bij de biologie lessen had ik niet echt het gevoel dat deze anders waren dan normaal. Maar bij bijvoorbeeld Engels werd er niet echt uitleg gegeven. Hier konden alleen maar vragen gesteld worden en dan vind ik de normale lessen wel fijner. Als alle lessen de manier van biologie aan zouden nemen, zou ik online lessen zeker fijn vinden. Je hebt dan meer vrijheid om zelf je dag in te delen.”

De twaalfjarige Elin Verhoeks zou wel enkele lessen online willen blijven volgen. “Bijvoorbeeld tekenen want dan heb je gewoon alle tijd van de les zonder dat je soms moet wachten omdat kinderen niet luisteren. En handvaardigheid, want je hebt dan meer spullen als je een creatieve opdracht moet maken.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen