Oerlese behaalt master Passend Meesterschap

Foto: Eefje Kampinga

Een uniek moment voor Hogeschool De Kempel en voor zeven leerkrachten uit de regio: zij waren de allereerste studenten die de master Passend Meesterschap met succes afrondden. En daarmee hebben ze nu het felbegeerde mastergetuigschrift op zak! Eefje Kampinga uit Oerle is een van de zeven.

Eefje Kampinga is inmiddels 16 jaar werkzaam in het onderwijs. Sinds september 2016 is de Oerlese werkzaam op de Prins Willem Alexanderschool (PWA) in Veldhoven op de afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) als groepsleerkracht van een brugklas. Hierin zitten 10 leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 14 jaar.

Wat houdt de master Passend meesterschap in?

De master leidt studenten op tot een ‘inclusieve leerkracht’. Dit houdt in dat je als leerkracht leert om diversiteit in je klas te waarderen en benutten. Het inclusieve(r leren) handelen en de mindset van de leerkracht staan hierbij centraal.

Onderwerpen/thema’s die gedurende de opleiding centraal staan, zijn onder andere:

  • het ontwikkelen van je visie als leerkracht op inclusief onderwijs, waarbij het afstemmen op de kansen en mogelijkheden van iedere leerling centraal staat.
  • het aangaan van partnerschappen met o.a. ouders/verzorgers, collega’s, professionele externen en de leerlingen.
  • de stem van het kind: leerlingen stem geven en hier écht naar luisteren.
  • het (leren) reflecteren op je eigen handelen in de klas.

Waarom ben je deze master gaan volgen?

Om te mogen blijven werken op de PWA was het, toen ik daar kwam werken, voor groepsleerkrachten verplicht om een master te behalen. Ik heb voor deze master gekozen, omdat deze uitgaat van de leraar als persoon, en daarmee de  visie en het handelen van de leerkracht. Als startende leerkracht in het VSO zag ik met deze master kansen om mijn visie en handelen als leerkracht in het VSO positief te ontwikkelen.

Is het een zware opleiding?

Het volgen van een masteropleiding is, naast het hebben van een gezin en de werkzaamheden voor de klas, zwaar. Er staan 20 uur per week studiebelasting voor beschreven. Aan het begin van een nieuwe periode kom je hier nog niet zo snel aan, maar naarmate de deadline voor het toetsmoment nadert, maak je de voorgeschreven 20 uur per week zeker waar en ga je er vaak overheen.

De afgelopen twee jaar moest ik om de week op maandag naar de opleiding om colleges te volgen.  De andere week was er zelfstudie gepland en kon je thuis of op de opleiding werken aan je opdrachten. Ook in de weekenden en vakanties was ik vaak aan het studeren.

Elke student kon de toetsopdrachten maken vanuit de eigen praktijk. De opdracht en het beoordelingskader waaraan de opdracht moest voldoen was voor iedereen gelijk, maar je kon vanuit je eigen interesse, doelgroep en praktijk inhoud geven aan de opdrachten. Hierdoor kregen deze meer betekenis.

Je mag je nu een ‘inclusieve leraar’ met lef noemen. Hoe ga je de opgedane kennis toepassen in de praktijk

Door de master ben ik meer gaan nadenken over mijn eigen handelen in de klas en heb ik bewuster leren reflecteren op mijn eigen leerkrachtengedrag. Dat reflecteren op je eigen handelen vraagt lef. Ik heb geleerd dat mijn gedrag een rol speelt in het gedrag van de leerlingen en dat ik daarnaast moet kijken naar het gedrag achter het gedrag van de leerling. Ik handel nu meer bewust bekwaam, waar ik voorheen op sommige momenten onbewust bekwaam handelde. Daarbij ben ik kritischer geworden: ik heb nog meer een eigen visie ontwikkeld, die onder andere voortvloeit uit mijn persoonlijke overtuigingen. Deze overtuigingen zijn gedurende de opleiding gegroeid. Hierdoor sta ik steviger in mijn schoenen en durf ik met een kritischere blik te kijken naar mijn onderwijs dan voorheen.

Ik heb ook door de master geleerd dat ik partnerschappen nodig heb om mijn onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven waarbij het welbevinden en de ontwikkelingen van mijn leerlingen centraal staan. Ik ben me er nog meer bewust van dat ik hiervoor ouders/verzorgers, externen, collega’s, maar zeker ook de leerling nodig heb. Leerlingen, ook die met een verstandelijke beperking en/of gedragsstoornissen, zijn immers expert van zichzelf. Ik ben me er door deze master bewust van geworden dat ook zij een stem hebben en dat ik als leerkracht hen die stem kan geven. Ook zij kunnen mij vertellen wat ze van mij als leerkracht nodig hebben om zich te ontwikkelen.

Eefje Kampinga

Hoe kijk je terug op deze opleiding?

We zaten met tien studenten in de klas en er was een vaste groep docenten die ons tijdens de twee jaar dat we de studie volgden, begeleidde. Dit heb ik als erg prettig ervaren. De colleges waren interactief, waardoor je actief met medestudenten en docenten bezig was om te komen tot verdieping. Er heerste een fijne sfeer: we waren geen ‘nummertje’, maar de docenten begeleidden ons op een positief kritische wijze.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen