Boete van 250.000 euro voor frauduleuze site slotenmakers

Foto: schluesseldienst via Pixabay

Ook hier kwamen ze langs op sociale media: de schrijnende verhalen van mensen die zichzelf buitensloten en tegen een torenhoge rekening aanliepen toen ze een bedrijf inschakelden om hen uit de brand te helpen. KeyService Nederland heeft voor deze praktijken een boete van twee ton gekregen; de bestuurder van 50.000 euro.

De Autoriteit Consument & Markt kwam erachter dat de website van de in Helmond gevestigde online aanbieder van slotenmakersdiensten misleidende informatie gaf, en dat mag niet. Het bedrijf gaf vooraf geen indicatie van de kosten voor een opdracht, maar klanten werden uiteindelijk geconfronteerd met een rekening die kon oplopen tot 2200 euro. Wie niet wilde betalen werd onder druk gezet, stelt de toezichthouder.

Plumberservice

KeyService Nederland, dat ook wel opereert onder de naam Plumberservice wekte volgens de toezichthouder vertrouwen met valse informatie. Zo deed het bedrijf zich in advertenties voor als lokale slotenmaker. Ook zou het bedrijf hebben beweerd dat slotenmakers waarmee het samenwerkte aan bepaalde kwaliteitseisen voldeden, terwijl hier nooit op gecontroleerd werd.

‘Als je jezelf hebt buitengesloten, ga je op zoek naar een betrouwbaar bedrijf dat je kan helpen. Juist in zulke situaties moeten consumenten kunnen vertrouwen op de diensten van een bedrijf als een slotenmaker,’ aldus ACM-bestuurder Cateautje Hijmans van den Bergh.

Samenwerking met Google

De ACM maakt meer werk van de aanpak van onbetrouwbare aanbieders van spoeddiensten zoals slotenmakers. Mensen die door pech dringend behoefte hebben aan een vakman of -vrouw krijgen relatief vaak te maken met een partij die slecht werk levert, stelt de marktwaakhond vast. Onder meer met zoekmachine Google is daarom afgesproken om advertenties van onbetrouwbare slotenmakers te verwijderen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen