Gaat de deurbel? Blijf dan alert!

Foto: Andrew Martin via Pixabay

In enkele wijken in Eindhoven proberen oplichters achter de voordeur te komen. Zij doen zich onder meer voor als vertegenwoordigers van een bank of een energiemaatschappij. Blijf dus alert!

In de wintermaanden zit niemand graag in de kou. Voor kwaadwillenden een kans om met een smoes binnen te komen. Zo belden deze week op een adres in Eindhoven 2 mannen aan. Zij waren zogenaamd van Vattenfall en kwamen de verwarmingsketel bekijken. Maar de bewoners hebben niet eens een contract bij Vattenfall lopen. Opletten geblazen dus!

In de wijk Genderbeemd doen oplichters zich voor als vertegenwoordigers van een bank. Zij komen zogenaamd een dienst verlenen. Op slinkse wijze proberen ze uw contant geld, pinpas en pincode en sieraden te bemachtigen. Trap er niet in! Bankmedewerkers komen nooit ongevraagd aan uw deur.

Ook ontvangen mensen nog steeds valse e-mails van bepaalde instanties. Zo circuleert er een die zogenaamd van Vattenfall komt. Daarin is sprake van een betalingsachterstand. Via een klik op een link kan betaald worden zodat er geen dienstonderbreking plaatsvindt. Ook vanuit Ziggo circuleren valse e-mails en wat te denken van een lokkertje om een gratis OV-jaarkaart te winnen…

Let op aanbiedingen van ‘verloren koffers’

De Fraudehelpdesk waarschuwt dat via nep-accounts op Facebook door een luchthaven ‘overgebleven’ koffers worden aangeboden. Het zou gaan om verloren koffers die nooit zijn opgehaald. Uiteindelijk zit u onbedoeld vast aan een duur abonnement.

De nep-Facebookaccounts lijken vrijwel altijd van een luchthaven te zijn. Zogenaamd van Schiphol bijvoorbeeld, maar het gaat ook om luchthavens in het buitenland. Via zo’n account wordt een aanbieding gedaan om een koffer mét inhoud te kopen, die ooit door iemand verloren zou zijn en nooit is opgehaald. Voor slechts enkele euro’s kunt u zo’n ‘verrassingspakket’ aanschaffen.

Wie daarop ingaat moet eerst allerlei persoonlijke gegevens invullen, zoals uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Vervolgens moet u het bedrag van rond de € 3,- betalen met uw creditcard. Daarna verschijnt er een formulier om ‘vervoerskosten’ te betalen, waarbij u een hokje moet aanvinken.

Achteraf blijkt dat u met dat vinkje een (maand)abonnement bent aangegaan op een willekeurige website. Uw creditcard is daarmee gekoppeld aan dat abonnement en er worden (meermaals) kosten voor het abonnement van uw rekening afgeschreven.

Advies

Is u dit overkomen en heeft u gegevens ingevuld? Laat dan zo snel mogelijk uw creditcard blokkeren. Zeg daarna direct het abonnement op.

Klik dus nooit zomaar op zo’n link.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen