Bestelt u bij een webshop die u nog niet
kent? Check dan eerst of de webshop betrouwbaar is. Zo voorkomt u dat u betaalt
en niets ontvangt of dat u na betaling iets krijgt wat niet overeenkomt met het
door u bestelde product.
Dit kunt u direct doen: Check de reviews
Check altijd de reviews als u een webshop
niet kent. Typ de URL van de webshop in, samen met het woord ‘klacht’ of
‘review’.
Ga niet af op de reviews die op de site
van de webshop staan, want oplichters kunnen daar zelf positieve reviews
geplaatst hebben. Check de reviews op meerdere (onafhankelijke) reviewsites.
Kijk hoeveel reviews er zijn: hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder de
gemiddelde score.
Check of u achteraf of verzekerd kunt
betalen
Gaat u bestellen? Betaal dan achteraf of
verzekerd. Betaal bij een eerste bestelling bij een webwinkel altijd achteraf
of verzekerd, ook als de reviews er goed uitzien.
Als u achteraf betaalt, bent u uw geld
niet kwijt als er iets misgaat. Een voorbeeld van achteraf betalen is betalen
op rekening, bijvoorbeeld met een e-mail met een betaalverzoek achteraf of via
betaaldiensten zoals Afterpay (Riverty) of Klarna. Als u verzekerd betaalt,
kunt u achteraf meestal uw geld terugkrijgen als er een probleem is. Het
bedrijf moet dan aan de betaaldienst bewijzen dat ze het juiste geleverd
hebben. Een voorbeeld van verzekerd betalen is betaling via creditcard of
Paypal.
Kiest u voor vooraf betalen? Bijvoorbeeld
door zelf geld over te maken of te betalen via iDeal? Dan bent u meestal uw
geld kwijt als er iets misgaat met uw bestelling.
Bron: fraudehelpdesk