Zo
luidt de titel van een nieuwe presentatie die vanaf 1 november te zien is in
Museum ’t Oude Slot in Veldhoven. Centraal staat nieuwe informatie over De
Aardappeleters en wat er op dat schilderij is afgebeeld. Het museum werkte hiervoor
samen met het Van Gogh Museum, Museum Kröller-Müller en het Nederlands
Steendrukmuseum.
In de winter van 1885 werkt Vincent van Gogh in Nuenen hard aan
veel schetsen, tekeningen en schilderijen. Hij werkt ook aan zijn eerste grote
schilderij: De Aardappeleters. Verschillende
leden van de boerenfamilie De Groot uit Nuenen staan hiervoor model. In alle versies van dit schilderij zien we verschillende dingen
aan de muur. Vincent vond deze blijkbaar belangrijk om te schilderen. Naast een
wandklokje hangt er ook een ingelijste afbeelding. Een schilderij lijkt
onwaarschijnlijk voor een arm boerengezin. Al eerder wordt daarom vermoed dat
het om een religieuze prent gaat.
Duidelijkheid na onderzoek
Kees Rovers uit Nuenen bestudeert al jarenlang voorwerpen die op
Van Goghs schilderijen staan. In 2024 ontdekt hij dat het inderdaad om een
huiszegen moet gaan. Historicus Gerard Rooijakkers onderzoekt dit verder.
Hoewel de prent niet heel duidelijk is geschilderd, kan hij door de weergave
van de figuren toch definitief vaststellen dat deze uit bedevaartsoord Kevelaer
(DE) komt. Het is goed mogelijk dat de familie De Groot daar op bedevaart is
geweest. Bedevaarten waren toen heel populair. Zo organiseerde een broederschap
uit Eindhoven jaarlijks een bedevaart naar Kevelaer, met opstapplaatsen in
Zuidoost-Brabant, zoals Nuenen en Veldhoven. Op prenten uit Kevelaer staan
onder het kruis Maria en de apostel Johannes, en dát heeft Vincent in De
Aardappeleters geschilderd.
Huiszegen en herkomst
Vanaf ongeveer 1840 werden huiszegens in grote aantallen
gedrukt. Ze werden meestal verkocht in bedevaartsoorden zoals Kevelaer (DL) en
Scherpenheuvel (BE). Zo'n huiszegen bestond uit twee delen: een blad met
gebeden of psalmen en een devotieprent met een Christus-afbeelding. Het blad
met gebeden werd vaak tevoorschijn gehaald bij storm of ander gevaar. De andere
helft, vaak een prent met Jezus aan het kruis, werd ingelijst en aan de muur
gehangen. Na zegening door een priester zou de prent huis en vee beschermen.
Het belangrijkste verschil tussen prenten uit Kevelaer en Scherpenheuvel is wie
er bij Jezus aan het kruis worden afgebeeld.
Huiszegens uit eigen collectie
Met deze ontdekking weten we nu nóg meer over De Aardappeleters.
Vanaf vrijdag 1 november vertelt museum ’t Oude Slot dit verhaal aan de hand van
reproducties op ware grootte. Het museum toont hierbij verder religieuze
prenten en vaantjes uit eigen collectie en geeft uitleg waarom bedevaarten zo
belangrijk waren in de katholieke cultuur van Brabant. Museum ’t Oude Slot is
gevestigd aan Hemelrijken 6 te Veldhoven. Praktische informatie voor bezoekers staat
op
www.museumoudeslot.nl