Steeds meer Veldhovense senioren slachtoffer van phishing en babbeltrucs

13 aug 2021, 12:14 Nieuws
tipkaart
Maar liefst 3 keer is er de afgelopen periode getracht om op slinkse wijze Veldhovense senioren geld afhandig te maken. In een van de gevallen is dit ook gelukt.
Onlangs vernam Carolien van der Heijden van SWOVE al de derde melding binnen korte tijd. Bij een alleenstaande dame, 80+, gaat op 9 augustus om 18.30 uur de telefoon. Ze krijgt een heel aardige man aan de lijn die zich voordoet als medewerker van de Rabobank. Hij stelt enkele vragen en meldt dat de pinpas van mevrouw aan vervanging toe is. Ze wordt gevraagd de pincode door te geven, dan zal de man ervoor zorgen dat ze een nieuwe pas krijgt. Dan vraagt de Veldhovense waarom ze hiervoor in de avond bellen. Ze krijgt als antwoord dat het erg druk is en dat ze ‘s avonds gewoon doorwerken. De twijfel slaat toe bij mevrouw waarna de stemming omslaat. De tot dan aardige man wordt dwingend en dreigt dat mevrouw straks al haar geld kwijt zal zijn. Totaal in verwarring gooit mevrouw de hoorn op de haak.

Paniek

Nog dezelfde avond gaat haar deurbel. Mevrouw treft een aardige man aan de deur die er netjes uitziet en een betrouwbare indruk wekt. “Als het goed is, bent u eerder deze avond gebeld door de bank”, zo begint hij. Vervolgens begint hij dezelfde vragen te stellen en probeert naar binnen te komen. Mevrouw kan nog net op tijd de deur dicht doen. Volledig in paniek slaat de vrouw alarm waarna iemand uit haar omgeving de politie belt. Nog diezelfde avond komt de wijkagent bij haar en laat voor alle zekerheid de pas van mevrouw blokkeren. Dat blijkt nog een lastig karwei te zijn. In dit geval is uiteindelijk geen geld verdwenen, maar van een andere inwoner uit Veldhoven zijn via een valse e-mail honderden euro’s van de rekening gehaald.

Kwetsbaar

Senioren moeten steeds langer thuis blijven wonen. Gaandeweg raken zij deels of volledig afhankelijk van anderen. Daarmee neemt de kwetsbaarheid toe voor allerlei vormen van misbruik, zoals onder meer financiële uitbuiting. Vaak doen ouderen hiervan geen aangifte. Ze schamen zich ervoor of ze weten niet hoe ze dat moeten aanpakken.
De politie geeft op haar website tips die speciaal gericht zijn op senioren en veiligheid. Zo adviseert zij de deur nooit zomaar open te doen en gebruik te maken van een kierstandhouder. Ook geeft de politie het dringende advies om nooit de pincode aan iemand te geven. De bank en de politie zullen nooit bellen voor uw pinpas of pincode.

Tips

Ondanks deze waarschuwingen blijft het criminelen lukken om vooral ouderen te bestelen. SWOVE vraagt daarom iedereen alert te zijn op dit soort gevallen van phishing en babbeltrucs. Vindt u het verdacht, vertrouwt u het niet? Bel meteen 112. Op de site www.politie.nl vindt u onder Onderwerpen bij Senioren en Veiligheid nog veel meer nuttige informatie en tips.