Met een vijfde plaats was Oerlenaar Janus van Kasteren (35) na de laatste Dakar-rally de best geklasseerde Nederlander in het vrachtwagenklassement. “De grootste kick krijg ik van het passeren van een tegenstander”.
Janus heeft met Boss Machinery al tien jaar een bedrijf dat zich bezighoudt met de in- en verkoop van gebruikte en nieuwe bouw- en grondverzetmachines. Wie wel eens via de Eindhovensebaan rijdt, kan niet om de imposante machines heen. Waar deze zwaargewichten doorgaans door het zand ‘kruipen’ houdt Janus er van om met snelheden tot boven de honderd kilometer per uur over hoge zandduinen te stuiven. Hij racet al van jongs af aan, van karten tot rallycross. In een buggy rijdt hij in 2012 zijn eerste rally in Marokko. “Daarna kocht ik een Daf waarmee al eens aan de Dakar rally was meegedaan. Met deze truck heb ik twee jaar aan rally’s in Spanje en Marokko deelgenomen.”
Inmiddels is hij al jaren in de ban van de rallysport. Zijn kans om de Dakar-rally te rijden kwam toen hij werd gevraagd door het team van Renault Mammoet Rallysport. De rally werd toen in Zuid-Amerika gehouden. “Twee keer heb ik eraan meegedaan, en twee keer viel ik op de voorlaatste dag uit door technische problemen. Vervolgens kwam ik met Gerard de Rooy in contact. Twee jaar geleden heb ik voor het Petronas Team de Rooy Iveco gereden en eindigde ik op een zesde plaats.”
Door de coronacrisis nam het team in 2021 niet deel aan de rally. Maar dit jaar stond de Oerlenaar weer aan de start om met ruim veertig concurrenten te strijden voor de winst. In de cabine heeft bestuurder Janus gezelschap van navigator Marcel Snijders en de zeer ervaren monteur Darek Rodewald. “Ervaring en een goede voorbereiding zijn erg belangrijk in deze loodzware rally. In de sportschool houd je je fit. Op een oude Dakar-piste in Marokko testen we vooraf de vier vrachtwagens en vier servicewagens. Alles moet goed afgesteld worden zodat we één zijn met de truck.”
Eind 2021 werden de trucks vanuit Marseille per boot naar de haven van Djedda gebracht. De Dakar rally telt twaalf wedstrijddagen die steeds vanuit een bivak beginnen. Van daaruit gaat het naar de start, vaak is dat al zo’n 300 tot 400 kilometer rijden. De starttijden gaan op de seconde. Tien minuten voor de start krijgen ze pas de route die wordt ingeladen op een tablet. Gemiddeld duurt een wedstrijd zo’n vijf uur per dag. Daarbij wordt nog eens een afstand tussen 300 en 400 kilometer afgelegd. Na de finish is het dan vaak nog eens 100 kilometer rijden naar het volgende bivak. Er wordt een hoog gemiddelde gereden. “De Iveco heeft een topsnelheid van zo’n 200 kilometer per uur, maar is voor de Dakar-rally begrensd op 140. Er zijn etappes waarop we een gemiddelde snelheid van 109 kilometer per uur halen.”
De truck wordt in de nachtelijke uren helemaal nagekeken door de drie monteurs die Janus voor zijn truck ter beschikking heeft. “Die sleutelen de hele nacht door. Ze kijken alles na, trekken alle bouten na en voorzien de truck van nieuwe banden.” Tijdens de wedstrijd houdt een monteur vanuit de cabine alles in de gaten. Als de duinen naderen, kan hij vanuit de cabine de bandenspanning verlagen. Halverwege de wedstrijddag is er een verplichte stop van 20 minuten. “Dan kunnen we even de benen strekken en iets drinken. We mogen dan niet aan de truck sleutelen.” De zwaarste dag was volgens Janus dag 10 omdat die de hoogste duinen had en het langst duurde. “Je moet continu geconcentreerd zijn. De organisatie probeert je te slopen, ook door de lange verbindingen tussen de etappes. Als het goed gaat, hebben we plezier maar ook wordt er wel eens gevloekt. Maar dat is allemaal weer vergeten zodra we de finish zijn gepasseerd.”
Janus noemt zijn vijfde plaats in de eindklassering het maximaal haalbare. “Het vrachtwagenklassement wordt gedomineerd door het Russische merk Kamaz. Zij hebben wel 120 man in dienst en zijn op dit moment onverslaanbaar. Met onze vijfde plaats zijn we zijn uiterst tevreden.” Dat hij op sommige dagen tussen de Kamazzen kon rijden, gaf veel voldoening. Maar de grootste kick krijgt hij van het passeren van een tegenstander. De volgende editie is hij weer van de partij. Alleen met welk voertuig is nog niet bekend.