Omloop der Kempen gaat gewoon door in 2025

07 feb , 18:02 Sport
omloop der kempen ladies
Bart de Goede

De NAVO-top die in juni in Den Haag plaatsvindt, leek lange tijd een obstakel voor de Omloop der Kempen.  Verschillende wielerwedstrijden in Nederland zijn inmiddels afgelast, maar de Omloop der Kempen gaat in 2025 gewoon door met een alternatief ‘plan-B’ parcours.

Eind vorig jaar kreeg het Nederlandse wielrennen een schok te verwerken. Door de NAVO-top die in juni in Den Haag plaatsvindt is er tot september geen motorbegeleiding van de Politie beschikbaar. Grote wielerklassiekers zoals de Omloop der Kempen rijden op de openbare weg en hebben die politiebegeleiding nodig om de karavaan veilig door het verkeer te begeleiden

Plan-B

Normaal kent de Omloop der Kempen een parcours dat volledig door de Kempen regio gaat. Het parcours doorkruiste alle Kempengemeenten en bood een uitdaging voor het internationale wielerpeloton. Zonder de politiebegeleiding is de organisatie van dé oudste wielerklassieker op zoek gegaan naar een alternatief ‘plan-B’ parcours. Landelijk wordt er dan al snel gesproken over het rijden op omlopen van 10-20 kilometer die met verkeersregelaars goed te beveiligen zijn. De organisatie vond dat echter niet waardig aan het internationale niveau waar de wedstrijd op verreden wordt.

Er werd daarom contact gezocht met de college en de burgemeester van Veldhoven om het ‘plan-B’ met grotere omlopen van 30 tot 40 kilometer te presenteren. “We zijn blij met de steun van de gemeente Veldhoven en in het bijzonder Burgemeester Marcel Delhez” verteld voorzitter Frank van der Meijden. “Als organisatie hebben we snel geschakeld en is er een uitvoerbaar alternatief uitgewerkt. Door de uitgesproken steun van de gemeente Veldhoven kunnen we dit plan gaan verwezenlijken. De vervolgstappen zijn ingezet en we hopen nu op de steun van onze ruim 150 vrijwilligers om in mei de wedstrijden te kunnen rijden!”

Beveiliging met ‘burgermotards’

Door de afwezigheid van de landelijke Politie gaat de Omloop der Kempen nu rijden met behulp van ‘burgermotards’. Dit zijn verkeersregelaars die op de motor snel kunnen manoeuvreren en daardoor met ondersteuning van de vrijwilligers langs het parcours, de route volledig kunnen dichtzetten. De organisatie gaat hiervoor samenwerken met het team van MBS (Motorbegeleiding Bij Sportevenementen) uit eigen regio. Met ruim 20 motards wordt dynamische het parcours beveiligd. Daarnaast vullen lokale vrijwilligers 280 posten langs het parcours in.

Over het ‘plan-B’ parcours is door de organisatie goed nagedacht. Zowel de vrouwen- als de mannenklassieker rijden vanuit Veldhoven naar een rustig deel in De Kempen. Hier worden door de vrouwen twee omlopen gereden van ongeveer 30 kilometer. De mannen rijden een iets langere ronde van 40 kilometer en doen dit drie keer. Na de grote omlopen gaat de wedstrijd zoals altijd terug naar Veldhoven voor de finalerondes. Ondanks de omlopen behoudt de wedstrijd haar authentieke karakter. In het parcours van de 76e editie zitten nog steeds alle kasseienstroken, het vele draaien en keren, en toch nog een groot deel van de Kempengemeenten.

“Het voordeel van dit parcours is dat we met het wielerpeloton, in tegenstelling tot vorige jaren, de dorpskernen mijden. Voor het publiek is dit natuurlijk iets minder leuk maar de veiligheid gaat erop vooruit. We hoeven hierdoor alleen over rustige wegen te rijden en dan worden de te beveiligen punten aanzienlijk minder” verteld koersdirecteur Cédric Louwers. “Als organisatie zijn we blij dat we door dit alternatief, de steun van de gemeente en de samenwerking met team MBS, op een UCI waardig parcours kunnen gaan koersen.”

Zet 17 en 18 mei dus in de agenda! Op zaterdag wordt de vrouwenklassieker op het UCI 1.1 niveau verreden. In Veldhoven wordt er tegelijkertijd een criterium voor recreanten uit de Kempencup georganiseerd. Op zondag is het de beurt aan de mannen in de VDL Groep Omloop der Kempen op het UCI 1.2 niveau. Verder kunnen die dag de toerfietsers een toertocht rijden en zijn er s ’middags criteriums voor de jeugd.