Sinds vandaag is het over en uit met Tupperware in ons land

01 mrt 2021, 10:50 Zakelijk
tupperware
Veldhoven Nieuws
Tupperware vertrekt uit Nederland en dat betekent ook het einde van de Tupperware Parties, waarbij consulenten bij iemand thuis hun waren aan de man – en vooral de vrouw – brachten. De reden is de gestaag teruglopende verkoop van het iconische maar als prijzig bekendstaande Amerikaanse merk. Op 1 maart is het na 60 jaar over en uit.
‘Na veel beraadslaging, overleg en onderzoek heeft Tupperware Brands de moeilijke beslissing genomen om de directe verkoopactiviteiten in Nederland stop te zetten,’ liet Tupperware via Facebook weten. Op de Nederlandse website worden klanten al doorverwezen naar de Belgische en Duitse websites van het bedrijf, waar nog steeds personeel wordt geworven maar dan voor online verkopen. Voor de consulenten in Nederland kwam het nieuws uit de Verenigde Staten als een verrassing: zij reageren verbijsterd en verdrietig. Zij kregen de mededeling nog tot vanavond hun laatste bestellingen te kunnen doorgeven, die dan volgende week nog geleverd worden.

Al voor corona problemen

Tupperware ligt in de Verenigde Staten onder vuur omdat de bazen in Orlando de aandeelhouders zouden hebben bedrogen en de wet hebben overtreden. Begin vorig jaar bleek dat er was gesjoemeld met de boekhouding in Mexico en daarna verloor het bedrijf bijna de helft van de beurswaarde. Daar kwam vervolgens de coronapandemie nog overheen. Tupperware werd in 1944 opgericht door de in 1983 overleden Earl Tupper, de uitvinder van de luchtdicht af te sluiten kunststofbakjes voor het bewaren van voedsel. Met zijn Tupperware Plastics Company was de scheikundige een pionier in het gebruik van polyethyleen voor huishoudelijke toepassingen.

Household name

De eerste jaren waren de producten te koop in warenhuizen, ijzerwinkels en andere handelszaken, maar Tuppers rechterhand Brownie Wise introduceerde in 1948 de Tupperware Home Party om de voordelen van de producten goed over het voetlicht te kunnen brengen. Dat bleek een doorslaand succes en werd uiteindelijk het enige verkoopkanaal. De consulenten combineerden een liefde voor Tupperware met de gezelligheid van de bijeenkomsten, waarmee generaties (huis)vrouwen opgroeiden en die ervoor zorgden dat er in de zeventiger jaren welhaast geen Nederlandse keuken meer te vinden was zonder een product van Tupperware.