Eind februari ontvangt u een rekening voor alle gemeentelijke belastingen die u dit jaar moet betalen. Die rekening heet de ‘aanslag gemeentebelastingen 2025’. Daaronder valt bijvoorbeeld de onroerendezaakbelasting (ozb), rioolheffing en afvalstoffenheffing. U ontvangt de aanslag per post of in de Berichtenbox van MijnOverheid. Houd uw (digitale) brievenbus dus goed in de gaten.
In dit artikel leest u over het bepalen van de WOZ-waarde van uw woning. En wat u kunt doen als u het niet eens bent met de WOZ-waarde.
Een van de gemeentelijke belastingen is de onroerendezaakbelasting (ozb). Hoe hoog die belasting voor u is, bepalen de gemeente op basis van de WOZ-waarde en het ozb-tarief. Wat de WOZ-waarde van uw woning, stuk grond of bedrijfspand is, staat op het aanslagbiljet dat u eind februari ontvangt.
De gemeente proberen de WOZ-waarde zo goed mogelijk te bepalen. Hiervoor kijkt ze naar verkoopcijfers van vergelijkbare woningen in de periode van één jaar voor tot één jaar na de waardepeildatum. Voor belastingjaar 2025 is de waardepeildatum 1 januari 2024. Dit betekent dat de huidige ontwikkelingen op de huizenmarkt nog geen invloed hebben op de WOZ-waarden voor belastingjaar 2025.
Wilt u meer weten over hoe we de WOZ-waarde bepalen? Lees dan verder op de pagina WOZ en onroerendezaakbelastingen. Daar kunt u ook een kort filmpje bekijken met uitleg over de WOZ-waarde 2025.
Heeft u vragen? Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Dan kunt u bezwaar maken. Op de achterkant van het aanslagbiljet leest u hoe u dit doet. Ook in de bijlage bij het aanslagbiljet vindt u uitleg over bezwaar maken. U maakt bezwaar in vijf stappen.
Stap 1
Bekijk het taxatieverslag. Hierin staat met welke gegevens de gemeente de WOZ-waarde bepaalt van uw woning, stuk grond of bedrijfspand. Het taxatieverslag kunt u meteen bekijken op de Digitale Belastingbalie of op de website van MijnOverheid.
Stap 2
Heeft u een vraag over het taxatieverslag? Of bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Neem dan contact op met de gemeente. Doe dat binnen drie weken na de datum op het aanslagbiljet.
U neemt eenvoudig online contact met de gemeente op via de pagina Bezwaar tegen belastingaanslag of WOZ-waarde (zonder DigiD). Klik op de groene knop ‘Contact WOZ-waarde 2025 en vul uw gegevens in. U kunt ook bellen op het verkorte telefoonnummer 14 040 of een e-mail sturen naar [email protected]. Zet in het onderwerp van uw e-mail waar uw bericht over gaat (bijvoorbeeld ‘vraag WOZ-waarde’ of ‘contact WOZ-waarde 2025’). Vermeld ook het vorderingsnummer, het adres en uw telefoonnummer. Een WOZ-medewerker neemt daarna contact met u op om uw vraag te bespreken.
Stap 3
Bent u het niet eens met de uitkomst van dit contact? Dan kunt u bezwaar maken. Dit kan gemakkelijk via de pagina Bezwaar tegen belastingaanslag of WOZ-waarde. Klik op de groene knop ‘Bezwaar WOZ-waarde’ en vul uw gegevens in. U kunt de gemeente ook een brief sturen om bezwaar te maken. Op de pagina Bezwaar tegen belastingaanslag of WOZ-waarde leest u welke informatie u in deze brief moet zetten. Hier vindt u ook een voorbeeldbrief. Let op! Een bezwaarschrift moet binnen 6 weken na de datum van de aanslag zijn ingediend én er moet een handtekening op staan.
Stap 4
Een WOZ-gecertificeerd taxateur beoordeelt uw bezwaar. We bekijken alle bezwaarschriften serieus en volgens de regels.
Stap 5
De gemeente beslist of u met een goede reden bezwaar maakte. En of ze de WOZ-waarde dus moet aanpassen. U ontvangt per post een reactie op uw bezwaar. Deze brief noemt de gemeente de uitspraak op uw bezwaar.
Er zijn veel bureaus die reclame maken om namens u ‘gratis’ bezwaar te maken. Maar bezwaar maken tegen de WOZ-waarde is bij de gemeente altijd gratis. Via bovenstaande vijf stappen doet u dat eenvoudig zelf. Het is echt niet nodig om hiervoor een bureau in te schakelen. Lukt het u toch niet? Neem dan contact op met de gemeente via het verkorte telefoonnummer 14 040. Ze helpen u graag.
Als u bezwaar maakt via een bureau én de WOZ-waarde wordt aangepast, dan moet de gemeente een vergoeding aan dit bureau betalen. Het gaat meestal om flinke bedragen. Helemaal ‘gratis’ is deze hulp dus niet. De kosten worden uiteindelijk door de Veldhovense belastingbetaler betaald. Besluit u toch om via een bureau bezwaar te maken? Lees dan de voorwaarden goed door, voordat u uw gegevens invult of uw handtekening zet.
Let op: sinds 2024 mag de gemeente deze vergoeding volgens de wet niet meer aan het bureau uitbetalen. De vergoeding wordt aan u betaald en u moet het bedrag vervolgens betalen aan het bureau.