Klus- en koffiekar gaan de Veldhovense wijken in

Hannah van Duivenbode, Lucia van den Bogert en Mariëlle de Groot
Hannah van Duivenbode, Lucia van den Bogert en Mariëlle de Groot
Foto: Bert Jansen

Een Energieteam bestaande uit aanbellers, energiecoaches en klussers gaat Veldhoven energiezuiniger maken. Het initiatief begint deze maand met een pilot in de wijk d’Ekker.

De inzet van een energiecoach is niet nieuw in Veldhoven. “Vorig jaar is de gemeente begonnen met een energiecoach. Die gaat in gesprek met Veldhovenaren over de manier waarop zij hun huis duurzamer kunnen maken en energie kunnen besparen. De doelgroep bleek moeilijk te bereiken. De deur bleef dicht bij de mensen die het het hardst nodig hebben”, weet Mariëlle de Groot, projectleider Fijner wonen zonder energiestress van de gemeente Veldhoven. Naar het voorbeeld van Eindhoven pakt Veldhoven het nu anders aan. De Groot: “We hebben contact gezocht met Cordaad, Swove, de 3 woningbouwcorporaties die in Veldhoven actief zijn en Veldhoven Duurzaam. We gaan deze keer werken vanuit de wijk, waarbij we gewoon met de mensen in gesprek gaan. Mochten we daarbij eventueel andere signalen oppikken, dan kunnen we doorverwijzen naar een andere instantie.”

Laag energielabel

Waar in Eindhoven een klusbus rondrijdt, kiest Veldhoven voor een kluskar en een koffiebar. Hannah van Duivenbode houdt zich bij Cordaad Welzijn bezig met duurzaamheid. “In de wijk d’Ekker staan veel woningen met een laag energielabel. Er valt voor bewoners dus nog winst te behalen. Op 11 december gaan we in de wijk informatieborden aan lantaarnpalen bevestigen. Op 13 december openen we een klushalte op het pleintje tegenover Papenvoort 6. Wijkbewoners zijn daarbij welkom. De wethouder opent de klushalte om 16.00 uur. Na carnaval verhuist de halte naar het d’Ekkerplein.”

Tochtstrips

Vóór 11 december wordt in de wijk een flyer verspreid met informatie over de komst van de kluskar en de mogelijkheid om al direct een afspraak te maken. De aanbellers komen vanaf 11 december in actie. Zij gaan niet bij mensen naar binnen, zij maken alleen desgewenst een afspraak. Lucia van den Bogert is energiecoach. “De afspraken komen in een online systeem. Meestal krijgt de bewoner dan eerst een bezoek van de energiecoach. Die gaat het gesprek aan en kijkt waar het Energieteam iets kan betekenen. Ook kan deze een doorverwijzing regelen. Denk aan eenzaamheid. Maar dat gebeurt alleen met toestemming van de betrokkene.” De coach maakt met de bewoner de afspraak met een klusser die kleine werkzaamheden kan uitvoeren. Denk aan het plaatsen van tochtstrips, een waterbesparende douchekop, een douchetimer, led-lampen en het aanbrengen van isolatiemateriaal om verwarmingsbuizen. De bewoner mag de klusjes desgewenst ook zelf uitvoeren.

De koffiekar verschijnt ook met regelmaat in de wijk. “Het allerbelangrijkst is het leggen van verbindingen. We gaan het gesprek aan met de bewoners om onder meer bewustwording te  kweken”, legt De Groot uit. Ook onderhoudt zij de contacten met de woningbouwcorporaties. “We willen van elkaar weten wat we gaan doen in de wijk. We inventariseren bij alle woningen waar nog besparingen mogelijk zijn.”

Het project wordt betaald vanuit de gemeente die daarvoor de middelen vanuit de overheid heeft gekregen. De pilot in d’ Ekker duurt ongeveer een half jaar. Daarna staan in elk geval nog Cobbeek en Zonderwijk op de planning. “Het gaat om wijken waar nog meerwaarde te behalen is. Eind 2025 zou alles klaar moeten zijn”, besluit De Groot.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen