Hoe het Citycentrum corona overleeft (column Thieu Vlemmix)

Foto:

Al eens eerder heb ik in deze kolommen summier aandacht besteed aan het doorgaans meest bedrijvige gedeelte van onze gemeente: het Citycentrum. Dat gebeurde in de beginperiode van de pandemie met allerlei ongewisheden in de lucht.

Maar hoe is het nu, na bijna anderhalf jaar corona ellende, met het City gesteld? Het compacte winkelcentrum maakte tijdenlang met zijn vele gesloten winkels en bijna geen mens op de been, een desolate indruk. En dat was niet alleen maar uiterlijke schijn. Het is de snoeiharde werkelijkheid en die houdt meteen in dat de ondernemers het – op de supers, de slager en broodbakkers na – hard te halen hebben. Zouden sommigen misschien het loodje leggen of al gelegd hebben? Dat laatste blijkt mee te vallen. In deze tijd van opleving even de rijen langs, met de assistentie van voorzitter Jean-Paul van den Tillaar.

Herstel

De berichten over het steeds meer in zijn schulp kruipende corona, en de daarmee verdwijnende beperkende maatregelen, krijgen steeds meer body. Het woord opleving lijkt daarmee dan ook aan vervanging toe. ‘Herstel’ richting oude waarden en gewoonten is waarschijnlijk meer op zijn plaats.

De verhuizers

Wat nader bekeken, heeft het Citycentrum in het voorbije jaar een paar bijzondere veranderingen ondergaan. Je hebt bijvoorbeeld de ‘verhuizers’. De ene is Multivlaai. Deze winkel, met als beroemd uithangbord de typische Limburgse vlaai, maar intussen bekend om ontelbare varianten als ruitjes vlaai, kruimelvlaai etc., is uit zijn centrale plek bij de binnenrotonde vertrokken. Op de nieuwe aantrekkelijke locatie is er een café zitgedeelte bijgekomen. Maar dat is dus niet de enige verhuizer. Verrassend genoeg pakte ook Crême de la Crême plots de biezen en streek twee huizen verder weer neer, tussen Hypotheek Visie en Jamin. In het opgeknapte en heringerichte pand beginnen Suzanne en Henri aan een nieuw avontuur, met natuurlijk ook weer een flink terras.

Nieuw

Chocoladespecialist Rousseau is een nieuwe winkel. Dit van oorsprong familiebedrijf had zijn eerste vestiging in Sittard. Vijftig jaar later zijn er tweeëntwintig winkels van, die zich – verspreid over Limburg en Brabant – in de chocolade specialiseren. De entree van de andere nieuwelingen Internationale Supermarkt en Miran Market zal zeker ook zorgen voor nieuw leven in de brouwerij.

Veren, heeft de winkelgroep van standvastige ondernemers in feite nauwelijks hoeven laten. Het zijn overlevers. De veronderstelling, dat ze in staat zijn om zelfs vleugels te verkopen aan engelen, gaat erg ver. Maar toch…

Contessa Modeschoenen is weliswaar uit Veldhoven vertrokken, maar dat is het gevolg van een besluit dat in feite al vóór corona was genomen. De vestiging ervan in Eindhoven blijft wel bestaan.

Jean-Paul van den Tillaar

Voorzitter Jean-Paul van den Tillaar. (foto Creteer).

Blauwe zone

Gedurende corona is toch de knoop doorgehakt om de zogenaamde ‘blauwe zone’ door te laten gaan (gratis parkeren gedurende 2 uur). Voor de ondernemers in feite vooralsnog een extra kostenpost. Maar de verwachting lijkt gerechtvaardigd dat hiermee de goodwill wordt gekweekt, welke zich op termijn terugbetaalt.

Allure en gezelligheid

Al met al is de moeilijke coronaperiode ogenschijnlijk aardig overleefd. Te hopen valt, zo stelt Van den Tillaar, dat de bezoekers c.q. klanten het centrum met ‘de stadse allure en de dorpse gezelligheid’ in de nabije en verdere toekomst opnieuw weten te vinden voor een regelmatig bezoek.

PSSSS. Vindt u die (voetbal)reclames over Oranje ook zo verschrikkelijk? Nu en dan zie je flitsjes met kleine kinderen. De ‘grote kinderen’ Frank Lammers en Rob Kemps komen met hun halfslachtige kazuifels echter uitgebreid in beeld. Hadden ze dat niet beter om kunnen draaien? Of je overigens de reclames neemt van Lidl, Albert Heijn of de Jumbo, ze doen nauwelijks voor elkaar onder.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen